STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH

w Willi Promienna Rabka-Zdrój

(wersja dla małoletnich)

 

Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez personel Willi Promienna w Rabce-Zdrój jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Każdy członek personelu traktuje dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przez kogokolwiek wobec dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie.

Postanowienia ogólne

§ 1

 1. Standardy ochrony małoletnich w Willi Promienna w Rabce-Zdrój, zwane dalej „Standardami” określają:

 1) zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim a personelem Willi Promienna oraz zachowania niedozwolone wobec małoletnich;

 2) zasady i procedurę podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego;

 3) procedury i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego, zawiadamianie sądu opiekuńczego oraz w przypadku instytucji, które posiadają takie uprawnienia, osoby odpowiedzialne za wszczynanie procedury „Niebieskiej Karty”;

 4) zasady przeglądu i aktualizacji standardów;

5) zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie personelu Willi Promienna do stosowania Standardów, zasady przygotowania tego personelu do ich stosowania oraz sposób dokumentowania tej czynności;

6) zasady i sposób udostępniania rodzicom albo opiekunom prawnym lub faktycznym oraz małoletnim standardów do zaznajomienia się z nimi i ich stosowania;

 7) osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i udzielenie mu wsparcia;

8) sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego.

 

 

 2. Ponadto Standardy określają:

1) wymogi dotyczące bezpiecznych relacji między małoletnimi, a w szczególności zachowania niedozwolone;

2) zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet;

3) procedury ochrony dzieci przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w sieci Internet oraz utrwalonymi w innej formie;

 4) zasady ochrony wizerunku wychowanka.

Zasady właściwych i bezpiecznych relacji między małoletnimi

§ 2

W Willi Promienna niedopuszczalna jest przemoc w jakiejkolwiek formie! Ani fizyczna, ani psychiczna, ani słowna, ani cyberprzemoc!

 W relacjach rówieśniczych dominować powinny zachowania POZYTYWNE:

1. W komunikacji z kolegami/koleżankami zachowuj szacunek. Pamiętaj, że każdy ma prawo do wyrażania swojego zdania, myśli i przekonań, jeśli nie naruszają one dobra osobistego innych osób.

2. Szanuj przestrzeń intymną swoich kolegów i koleżanek. Jeśli chcesz pożyczyć jakąś rzecz od kolegi/koleżanki, zapytaj.

3. Szanuj prawo innych do prywatności, nie przeglądaj rzeczy, zawartości telefonu, tabletu, komputera innych osób.

4. Unikaj wchodzenia w sytuacje, które mogą mieć dla Ciebie i innych negatywne konsekwencje.

Nie dopuszczalne są zachowania NEGATYWNE:

1. Nie wolno Ci krzyczeć na koleżanki, kolegów, lekceważyć, obrażać, wyśmiewać, wykluczać z grupy.

2. Nie wolno Ci używać języka nienawiści ani tzw. hejtu.

3. Nie wolno Ci bić, szturchać, popychać ani w inny sposób naruszać nietykalność fizyczną koleżanki/kolegi, ani używać jakiejkolwiek przemocy fizycznej.

4. Nie wolno Ci nagrywać ani rozpowszechniać wizerunku kolegi/koleżanki bez ich jego/jej wyraźnej zgody.

5. Nie wolno Ci wyrażać negatywnych, prześmiewczych komentarzy na temat zachowania, pracy, wyglądu kolegów/koleżanek.

6. Nie wolno Ci pożyczać rzeczy innych bez ich zgody.

7. Nie wolno Ci zabierać, ukrywać rzeczy innych osób.

8. Nie wolno Ci spożywać alkoholu, napojów energetycznych, wyrobów tytoniowych ani nielegalnych substancji, ani zachęcać do ich spożycia kolegów/koleżanek.

Zasady bezpiecznych relacji między małoletnimi a personelem schroniska

§ 3

1. Pracownicy Willi Promienna zobowiązani są do odnoszenia się do małoletniego z szacunkiem, wydając polecenia rzeczowo, jasno i konkretnie.

2. Pracownicy Willi Promienna:

 1) równo traktują każde dziecko bez względu na jego pochodzenie, wygląd, przekonania, wyznanie, kolor skóry;

 2) odnoszą się z szacunkiem do jego innych przekonań, innych doświadczeń, innej perspektywy wynikającej z bycia dzieckiem;

3) wysłuchują dziecko z uwagą i traktują jego wypowiedzi i przedstawioną wersję zdarzeń z należytą powagą;

4) używają języka pozbawionego ocen, etykiet, dostosowanego do poziomu rozwoju dziecka;

 5) tworzą w Willi Promienna kulturę otwartości i wzajemnej odpowiedzialności sprzyjającej zgłaszaniu i omawianiu wszelkich zagadnień i problemów dotyczących ochrony dzieci.

§ 4

 1. Niedozwolone są następujące zachowania pracowników Willi Promienna i opiekunów wobec dzieci:

 1) wszelkie zachowania, które zawstydzają, upokarzają, deprecjonują lub poniżają dzieci;

2) wszelkie zachowania, które mają znamiona innych form przemocy psychicznej, fizycznej lub wykorzystywania seksualnego;

3) niestosowny kontakt fizyczny z dzieckiem, naruszający godność dziecka. Dopuszczalny kontakt fizyczny powinien być w naturalny sposób związany z zabawą, pomocą dziecku w czynnościach higienicznych, koniecznością zapewnienia dziecku bezpieczeństwa, potrzebą uspokojenia dziecka;

4) podawanie dziecku alkoholu, wszelkich środków psychoaktywnych;

5) akceptowanie bądź uczestniczenie w nielegalnych czynnościach, w które angażowane jest dziecko;

2. Pracownicy Willi Promienna nie kontaktują się prywatnymi kanałami komunikacji z dziećmi bez wiedzy ich rodziców.

 

Zasady i procedura podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego.

§ 5

Jeżeli będziesz świadkiem jakiegokolwiek z wyżej opisanych zachowań, sytuacji ze strony innych dorosłych lub młodzieży, zawsze poinformuj o tym opiekuna grupy, wychowawcę lub dyrektora schroniska.

Twoje zgłoszenie nigdy nie zostanie zlekceważone, nie będziemy Cię oceniać. Zareagujemy niezwłocznie. Podejmiemy działania, aby zapewnić Ci bezpieczeństwo.

Pamiętaj, jesteś chroniony prawnie przed czynami niedozwolonymi osób powyżej 17-go roku życia. Każda osoba, która podejmie się czynności niedozwolonych zostanie ukarana zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i udzielenie mu wsparcia

§ 6

 1. Osobą odpowiedzialną za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu jest organizator wypoczynku małoletnich w  Willi Promienna.

 2. Osobami odpowiedzialnymi za udzielenie małoletniemu wsparcia są:

 1) kierownik grupy

2) wychowawcy przebywający w Willi Promienna.

 3. W przypadku uzyskania informacji lub zauważenia przez pracownika, że dziecko jest krzywdzone, pracownik ma obowiązek sporządzenia notatki służbowej i zgłoszenia tego faktu właścicielowi Willi Promienna.

4. Każde uzasadnione podejrzenie powinno być zgłoszone. Uzasadnione podejrzenie jest podstawą do podjęcia interwencji.

Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet oaz procedury ochrony przed treściami szkodliwymi

§ 7

1. Infrastruktura sieciowa Willi Promienna, umożliwia dostęp do Internetu, sieć chroniona jest hasłem.

2. O udostępnieniu hasła do sieci internetowej dzieciom i młodzieży decyduje kierownik grupy w porozumieniu z właścicielem  Willi Promienna.

3. Przed udostępnieniem hasła do Internetu należy poinformować dzieci o zasadach bezpiecznego korzystania z sieci.

4. Zasady korzystania przez dzieci z telefonów w czasie pobytu w Willi Promienna określa kierownik grupy.

5.  W trakcie zajęć prowadzonych przez wychowawców  zasady korzystania z telefonów określa wychowawca w Willi Promienna.

6. Obowiązuje bezwzględny zakaz korzystania z telefonów komórkowych w toaletach i pod prysznicami.

7. W przypadku powzięcia informacji  o korzystaniu przez dzieci z treści niebezpiecznych lub niedozwolonych należy poinformować o tym kierownika lub opiekuna grupy i przeprowadzić z dziećmi rozmowę wychowawczą.

8. Na terenie placówki nie ma ogólnodostępnych komputerów, prawo do korzystania z komputerów znajdujących się w Willi Promienna przysługuje wyznaczonym pracownikom.

Zasady ochrony wizerunku wychowanka

§ 8

 1. Pracownikowi Willi Promienna nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów utrwalania wizerunku dziecka (filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu dziecka) na terenie placówki bez pisemnej zgody rodzica.

 2. Niedopuszczalne jest podanie przedstawicielowi mediów danych kontaktowych do rodzica/ opiekuna dziecka – bez  jego wiedzy i zgody .

3. W sytuacjach, w których Willa Promienna rejestruje wizerunki dzieci do własnego użytku, deklarujemy, że:


1) Dzieci i rodzice/opiekunowie prawni zawsze będą poinformowani o tym, że dane wydarzenie będzie rejestrowane.


2) Zgoda rodziców/opiekunów prawnych na rejestrację wydarzenia zostanie przyjęta przez nas na piśmie.


3) Jeśli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości takiej jak zgromadzenie, krajobraz, impreza publiczna, zgoda rodziców/opiekunów prawnych dziecka nie jest wymagana.

 

 

 

Postanowienia końcowe

§ 9

 1. Standardy wchodzą w życie z dniem podpisania zarządzenia.

2. Ogłoszenie następuje w sposób dostępny dla pracowników w szczególności poprzez ogłoszenie na stronie internetowej Willi Promienna, wywieszenie w miejscu ogłoszeń dla pracowników.

 3. Zapisy zawarte w Standardach obowiązują wszystkich pracowników placówki, w tym wolontariuszy, stażystów oraz praktykantów, a znajomość ich treści potwierdzają własnoręcznym podpisem

 4. Standardy ochrony małoletnich są udostępnione rodzicom poprzez stronę internetową Willi Promienna oraz informacje w formie skróconej znajdujące się na tablicy ogłoszeniowej.

 

 

 

STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH

W WILLI PROMIENNA W RABCE-ZDROJU - pełna wersja

 

Wstęp do dokumentu

Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez personel Willi Promienna w Rabce-Zdroju jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Każdy członek personelu traktuje dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przez kogokolwiek wobec dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie.

Postanowienia ogólne

§ 1

 1. Standardy ochrony małoletnich w Willi Promienna w Rabce-Zdroju, zwane dalej „Standardami” określają:

 1) zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim a personelem Willa Promienna oraz zachowania niedozwolone wobec małoletnich;

 2) zasady i procedurę podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego;

 3) procedury i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego, zawiadamianie sądu opiekuńczego oraz w przypadku instytucji, które posiadają takie uprawnienia, osoby odpowiedzialne za wszczynanie procedury „Niebieskiej Karty”;

 4) zasady przeglądu i aktualizacji standardów;

5) zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie personelu Willa Promienna do stosowania Standardów, zasady przygotowania tego personelu do ich stosowania oraz sposób dokumentowania tej czynności;

6) zasady i sposób udostępniania rodzicom albo opiekunom prawnym lub faktycznym oraz małoletnim standardów do zaznajomienia się z nimi i ich stosowania;

 7) osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i udzielenie mu wsparcia;

8) sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego.

 

 

 2. Ponadto Standardy określają:

1) wymogi dotyczące bezpiecznych relacji między małoletnimi, a w szczególności zachowania niedozwolone;

2) zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet;

3) procedury ochrony dzieci przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w sieci Internet oraz utrwalonymi w innej formie;

 4) zasady ochrony wizerunku wychowanka.

Objaśnienie terminów

§ 2

 1.WP to Willa Promienna w Rabce-Zdroju.

 2. Personelem WP jest osoba zatrudniona na podstawie mianowania, umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej, a także wolontariusz i stażysta .

 3. Wychowawcą jest osoba zatrudniona w WP na stanowisku pedagogicznym.

4. Dzieckiem jest każda osoba do ukończenia 18. roku życia.

5. Opiekunem dziecka jest osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w szczególności jego rodzic lub opiekun prawny. W myśl niniejszego dokumentu opiekunem jest również rodzic zastępczy.

 6. Praktykantem w WP jest osoba, która odbywa praktykę na podstawie skierowania przez szkołę wyższą i porozumienia dyrektora ze szkołą wyższą.

7. Stażystą jest osoba, która odbywa staż zawodowy w WP, na podstawie skierowania z urzędu pracy.

 8. Wolontariuszem jest osoba pracująca na zasadzie wolontariatu, czyli dobrowolnej, bezpłatnej i świadomej pracy na rzecz dzieci w placówce, za zgodą właściciela WP.

9. Kierownikiem grupy jest kierownik wycieczki szkolnej, kierownik imprezy, kierownik wypoczynku, komendant obozu.

 10. Opiekunem grupy jest nauczyciel szkoły macierzystej, instruktor, opiekun kolonijny, osoba sprawujący opiekę nad grupą w trakcie pobytu grupy w WP.

 11. Dyrektorem placówki macierzystej jest dyrektor szkoły macierzystej lub osoba zarządzająca placówką, organizacją, instytucją organizującą pobyt grupy w WP.

 12. Zgoda rodzica dziecka oznacza zgodę co najmniej jednego z rodziców dziecka. Jednak w przypadku braku porozumienia między rodzicami dziecka należy poinformować rodziców o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinno-opiekuńczy.

 13. Przez krzywdzenie dziecka należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym pracownika WP, lub zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbywanie.

 14. Dane osobowe dziecka to wszelkie informacje umożliwiające identyfikację dziecka.

 

Zasady rekrutacji pracowników/wolontariuszy/stażystów/praktykantów

§ 3

 1. Każdy pracownik przed dopuszczeniem do realizacji obowiązków na terenie WP podaje dane osobowe, które następnie służą właścicielowi WP do wykonania obowiązku określonego w art. 21 ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i sprawdzenia pracownika w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym, zwanym dalej Rejestrem.

2. Sprawdzenie dotyczy także osób poniżej 18 roku życia.

 3. W aktach osobowych pracownika przechowuje się wydruk pierwszego oraz ostatniego sprawdzenia osoby w Rejestrze. Osoba figurująca w Rejestrze nie może zostać zatrudniona.

4. Za realizację obowiązku, o którym mowa w ust. 1-3 odpowiada właściciel WP, który może upoważnić do tego innego pracownika.

 5. W celu monitorowania bezpieczeństwa w WP, poza wykonaniem obowiązku określonego w ust. 1-3, właściciel WP dokonuje każdego roku sprawdzenia figurowania pracownika w Rejestrze.

 6. W przypadku powzięcia informacji o wszczęciu wobec pracownika, opiekuna grupy postępowania karnego o przestępstwo przeciwko wolności seksualnej lub przestępstwo z użyciem przemocy popełnione przeciwko dzieciom należy niezwłocznie odsunąć go od wszelkich form kontaktu z dziećmi i:

 1) w przypadku pracowników WP przenieść na stanowisko pracy na którym kontakt ten nie występuje i  rozważyć zakończenie umowy z tą osobą;

2) w przypadku opiekunów grupy poinformować dyrektora placówki macierzystej o braku zgody właściciela WP na przebywanie takiego opiekuna na terenie WP.

7. Pracownicy posiadają dokument lub podpisują oświadczenie o niekaralności (załącznik nr 1).

 

 

 

Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci

§ 4           

1. Zagrożenie bezpieczeństwa dzieci może przybierać różne formy  - stąd na potrzeby niniejszego dokumentu przyjęto następującą kwalifikację zagrożenia bezpieczeństwa dzieci:

 1) popełniono przestępstwo na szkodę dziecka (np. wykorzystanie seksualne, znęcanie się nad dzieckiem);

2) doszło do innej formy krzywdzenia, niebędącej przestępstwem, takiej jak np. krzyk, kary fizyczne, poniżanie;

3) doszło do zaniedbania potrzeb życiowych dziecka (np. związanych z żywieniem, higieną czy zdrowiem).

2. Pracownicy WP posiadają odpowiednią wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci.

3. W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka pracownicy WP przekazują wszelkie spostrzeżenia właścicielowi WP.

4. Właściciel WP lub pracownicy o zauważonych czynnikach ryzyka informują kierownika grupy.

5. W sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego właściciel WP  wraz z kierownikiem grupy a w przypadku grupy szkolnej z dyrektorem szkoły macierzystej  ustalają zasady i procedurę podejmowania interwencji.

 

 Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim a personelem WP, a w szczególności zachowania niedozwolone wobec małoletnich

§ 5

1. Pracownicy WP zobowiązani są do odnoszenia się do małoletniego z szacunkiem, wydając polecenia rzeczowo, jasno i konkretnie.

2. Pracownicy WP:

 1) równo traktują każde dziecko bez względu na jego pochodzenie, wygląd, przekonania, wyznanie, kolor skóry;

 2) odnoszą się z szacunkiem do jego innych przekonań, innych doświadczeń, innej perspektywy wynikającej z bycia dzieckiem;

3) wysłuchują dziecko z uwagą i traktują jego wypowiedzi i przedstawioną wersję zdarzeń z należytą powagą;

4) używają języka pozbawionego ocen, etykiet, dostosowanego do poziomu rozwoju dziecka;

 5) tworzą w WP kulturę otwartości i wzajemnej odpowiedzialności sprzyjającej zgłaszaniu i omawianiu wszelkich zagadnień i problemów dotyczących ochrony dzieci.

§ 6

 1. Niedozwolone są następujące zachowania pracowników WP i opiekunów wobec dzieci:

 1) wszelkie zachowania, które zawstydzają, upokarzają, deprecjonują lub poniżają dzieci;

2) wszelkie zachowania, które mają znamiona innych form przemocy psychicznej, fizycznej lub wykorzystywania seksualnego;

3) niestosowny kontakt fizyczny z dzieckiem, naruszający godność dziecka. Dopuszczalny kontakt fizyczny powinien być w naturalny sposób związany z zabawą, pomocą dziecku w czynnościach higienicznych, koniecznością zapewnienia dziecku bezpieczeństwa, potrzebą uspokojenia dziecka;

4) podawanie dziecku alkoholu, wszelkich środków psychoaktywnych;

5) akceptowanie bądź uczestniczenie w nielegalnych czynnościach, w które angażowane jest dziecko;

6) nawiązywanie z dzieckiem relacji o charakterze seksualnym;

 7) zachowywanie się w sposób seksualnie prowokacyjny;

2. Pracownicy WP nie kontaktują się prywatnymi kanałami komunikacji z dziećmi bez wiedzy ich rodziców.

 

Zasady i procedura podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego.

§ 7

 1. Określa się następujące zasady interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka;

 1) pracownicy WP działają na rzecz ochrony dzieci przed krzywdzeniem;

2) w swojej pracy pracownicy WP kierują się przepisami prawa;

 3) Każda informacja dotycząca podejrzenia krzywdzenia dziecka traktowana jest poważnie i wyjaśniana jest bez względu na to z jakiego źródła pochodzi oraz bez względu na to czy dotyczy podejrzenia krzywdzenia ze strony innego dziecka, rodzica, opiekuna grupy, czy też pracownika WP;

 4) w przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa lub zagrożenia dobra dziecka pracownicy WP podejmują niezwłocznie interwencję;

 5) decyzję o podjęciu interwencji podejmuje pracownik, który pozyskał informację;

 6) decyzję o podjęciu interwencji polegającą na przesłaniu zawiadomienia do prokuratury podejmuje organizator wypoczynku w WP;

7) właściciel WP przekazuję informację o zaistniałej sytuacji kierownikowi grupy, dyrektorowi placówki macierzystej oraz rodzicowi;

 8) jednocześnie oferowana jest dziecku pomoc i wsparcie pedagoga.

2. W przypadku podjęcia przez pracownika WP podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone, pracownik ma obowiązek sporządzenia notatki służbowej i przekazania uzyskanej informacji właścicielowi WP. Notatka może mieć formę pisemna lub mailową.

 3. Interwencja prowadzona jest przez właściciela WP, który może wyznaczyć na stałe do tego zadania inną osobę. W przypadku wyznaczenia takiej osoby jej dane (imię, nazwisko, adres e-mail, telefon) zostaną podane do wiadomości pracowników.

4. Jeżeli zgłoszono krzywdzenie ze strony właściciela WP, wówczas działania opisane w niniejszym rozdziale podejmuje osoba, która dostrzegła krzywdzenie lub do której zgłoszono podejrzenie krzywdzenia.

 5. Do udziału w interwencji można doprosić specjalistów, w szczególności psychologów i pedagogów, celem skorzystania z ich pomocy przy rozmowie z dzieckiem o trudnych doświadczeniach.

§ 8

 1. W przypadku podejrzenia, że życie dziecka jest zagrożone lub grozi mu ciężki uszczerbek na zdrowiu należy niezwłocznie poinformować odpowiednie służby (Policja, pogotowie ratunkowe), dzwoniąc pod numer 112 lub 998.

2. Poinformowania służb dokonuje pracownik, który pierwszy powziął informację o zagrożeniu.

 3. Z przebiegu każdej interwencji sporządza się Kartę interwencji (załączniki nr 2).

 4. Dokumentację dotyczącą interwencji przechowuje się zgodnie z Instrukcją kancelaryjną WP.

                                                                         § 9

 1. Pracownicy WP i inne osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych podjęły informację o krzywdzeniu dziecka lub informacje z tym związane, są zobowiązane do zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym organom i instytucjom w ramach działań interwencyjnych.

2. W przypadku, gdy podejrzenie zagrożenia bezpieczeństwa dziecka zgłosili rodzice lub opiekunowie dziecka, a podejrzenie to nie zostało potwierdzone, należy o tym fakcie poinformować opiekunów dziecka na piśmie.

 

Procedury i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego

§ 10

1. Na potrzeby niniejszego dokumentu wyróżniono procedury interwencji w przypadku podejrzenia działania na szkodę dziecka przez:

1) pracownika WP;

 2) kierownika grupy, opiekuna grupy i/lub inne osoby trzecie;

3) rodziców;              

 4) inne dziecko - krzywdzenie rówieśnicze.

§ 11

 Krzywdzenie ze strony pracownika WP.

1. W przypadku, gdy zgłoszono krzywdzenie dziecka przez pracownika, osoba ta zostaje natychmiast odsunięta od wszelkich form kontaktu z dziećmi (nie tylko dzieckiem pokrzywdzonym) do czasu wyjaśnienia sprawy.

 2. Właściciel WP przeprowadza rozmowę z dzieckiem i innymi osobami mającymi lub mogącymi mieć wiedzę o zdarzeniu i o sytuacji osobistej (rodzinnej, zdrowotnej) dziecka, w szczególności z jego opiekunami.

3. Właściciel WP stara się ustalić przebieg zdarzenia, ale także wpływ zdarzenia na zdrowie psychiczne i fizyczne dziecka. Ustalenia są spisywane na karcie interwencji.

 4. Właściciel WP organizuje spotkanie z opiekunami grup oraz w miarę możliwości z rodzicami (spotkanie lub rozmowa telefoniczna), którym przekazuje informacje o zdarzeniu oraz o potrzebie/możliwości skorzystania ze specjalistycznego wsparcia, w tym u innych organizacji lub służb.

 5. W przypadku, gdy wobec dziecka popełniono przestępstwo właściciel WP sporządza zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa i przekazuje je do właściwej miejscowo policji lub prokuratury.

6. W przypadku, gdy pracownik WP dopuścił się wobec dziecka innej formy krzywdzenia niż popełnienie przestępstwa na jego szkodę, dyrektor bada wszystkie okoliczności sprawy, w szczególności ma obowiązek wysłuchać pracownika podejrzewanego o krzywdzenie, dziecko oraz innych świadków zdarzenia.

7. W sytuacji, gdy naruszenie dobra dziecka jest znaczne, w szczególności, gdy doszło do dyskryminacji lub naruszenia godności dziecka, należy rozważyć rozwiązanie stosunku prawnego z osobą, która dopuściła się krzywdzenia.

8. Jeżeli pracownik, który dopuścił się krzywdzenia, nie jest bezpośrednio zatrudniony przez WP, lecz przez podmiot trzeci, wówczas należy zawiadomić ten podmiot i zarekomendować zakaz wstępu tej osoby na teren WP, a w razie potrzeby rozwiązać umowę z tym podmiotem.

§ 12

 Krzywdzenie przez kierownika grupy, opiekuna grupy i/lub inne osoby trzecie.

 1. W przypadku, gdy zgłoszono krzywdzenie dziecka przez kierownika grupy, opiekuna grupy i/lub osobę trzecią dyrektor przeprowadza rozmowę z dzieckiem i innymi osobami mającymi lub mogącymi mieć wiedzę o zdarzeniu i o sytuacji osobistej (rodzinnej, zdrowotnej) dziecka.

 2. Właściciel WP stara się ustalić przebieg zdarzenia, ale także wpływ zdarzenia na zdrowie psychiczne i fizyczne dziecka. Ustalenia są spisywane na karcie interwencji.

3. Właściciel WP informuje dyrektora placówki macierzystej.

 3. Właściciel organizuje spotkanie z kierownikiem grupy/ opiekunami grupy (jeżeli dziecko zostało skrzywdzone przez osoby trzecie) i w miarę możliwości z rodzicami dziecka (kontakt osobisty lub telefoniczny), którym przekazuje informacje o zdarzeniu oraz o potrzebie/możliwości skorzystania ze specjalistycznego wsparcia, w tym u innych organizacji lub służb.

 4. W przypadku, gdy wobec dziecka popełniono przestępstwo właściciel WP sporządza zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa i przekazuje je do właściwej miejscowo policji lub prokuratury.

5. Dalszy tok postępowania leży w kompetencji instytucji, o których mowa w punktach poprzedzających.

§ 13

 Krzywdzenie ze strony rodziców

1. W przypadku, gdy zgłoszono krzywdzenie dziecka przez rodziców, właściciel WP przeprowadza rozmowę z dzieckiem i innymi osobami mającymi lub mogącymi mieć wiedzę o zdarzeniu i o sytuacji osobistej (rodzinnej, zdrowotnej) dziecka.

2. Właściciel WP stara się ustalić przebieg zdarzenia, a także wpływ zdarzenia na zdrowie psychiczne i fizyczne dziecka. Ustalenia są spisywane na karcie interwencji.

3. W przypadku, gdy wobec dziecka popełniono przestępstwo właściciel WP sporządza zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa i przekazuje je do właściwej miejscowo policji lub prokuratury.

4. W przypadku, gdy z przeprowadzonych ustaleń wynika, że rodzic/opiekun dziecka zaniedbuje jego potrzeby psychofizyczne lub rodzina jest niewydolna wychowawczo (np. dziecko chodzi w nieadekwatnych do pogody ubraniach, nie jest wyposażone w ubrania, artykuły higieny osobistej i in. niezbędne w trakcie pobytu w WP), rodzina stosuje przemoc wobec dziecka (rodzic/inny domownik krzyczy na dziecko, stosuje klapsy lub podobne rodzajowo kary fizyczne), właściciel WP powiadamia dyrektora placówki macierzystej.

 5. Dalszy tok postępowania leży w kompetencji instytucji, o których mowa w punktach poprzedzających.

§ 14

 Krzywdzenie rówieśnicze

 1. W przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez inne dziecko przebywające w WP, właściciel WP przeprowadza rozmowę z dzieckiem podejrzewanym o krzywdzenie oraz kierownikiem grupy i  opiekunami grupy, a także oddzielnie z dzieckiem poddawanym krzywdzeniu i oraz kierownikiem grupy i  opiekunami grupy jego.

2. Ponadto właściciel WP przeprowadza rozmowę z innymi osobami mającymi wiedzę o zdarzeniu.

 3. W trakcie rozmów należy dążyć do ustalenia przebiegu zdarzenia, a także wpływu zdarzenia na zdrowie psychiczne i fizyczne dziecka krzywdzonego. Ustalenia są spisywane na karcie interwencji.

 4. Dla dziecka krzywdzącego oraz krzywdzonego sporządza się oddzielne karty interwencji.

5. Właściciel WP wspólnie z opiekunami grupy i rodzicami dziecka krzywdzącego opracowuje plan naprawczy, celem zmiany niepożądanych zachowań.

6. Z opiekunami grupy i rodzicami dziecka poddawanego krzywdzeniu właściciel WP opracowuje plan zapewnienia mu bezpieczeństwa, włączając w ten plan sposoby odizolowania go od źródeł zagrożenia.

7. W trakcie rozmów należy upewnić się, że dziecko podejrzewane o krzywdzenie innego dziecka samo nie jest krzywdzone przez rodziców, innych dorosłych bądź inne dzieci.

8. Właściciel WP organizuje spotkanie z opiekunami grupy  i w miarę możliwości z rodzicami, którym przekazuje informacje o zdarzeniu oraz o potrzebie/możliwości skorzystania ze specjalistycznego wsparcia, w tym w instytucjach do tego powołanych oraz o sposobach reakcji na zdarzenie.

9. Jeżeli osobą podejrzewaną o krzywdzenie jest dziecko w wieku od 13 do 17 lat, a jego zachowanie stanowi czyn karalny, właściciel WP informuje właściwy miejscowo sąd rodzinny lub policję poprzez pisemne zawiadomienie.

10. Jeżeli osobą podejrzewaną o krzywdzenie jest dziecko powyżej lat 17, a jego zachowanie stanowi przestępstwo, wówczas właściciel WP informuje właściwą miejscowo jednostkę policji lub prokuratury poprzez pisemne zawiadomienie.

§ 15

1. W przypadku, gdy z rozmowy z opiekunami grupy i/lub opiekunami / rodzicami wynika, że nie są oni zainteresowani pomocą dziecku, ignorują zdarzenie lub w inny sposób nie wspierają dziecka, które doświadczyło krzywdzenia, właściciel WP sporządza na tę okoliczność notatkę służbową i przekazuje ją dyrektorowi placówki macierzystej. Notatka może mieć formę pisemna lub mailową.

§ 16

1. Osobą odpowiedzialną za wszczynanie procedury „Niebieskiej Karty” jest dyrektor placówki macierzystej.

Zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie personelu WP do stosowania standardów, zasady przygotowania  personelu do ich stosowania oraz sposób dokumentowania

§ 17

 1. Standardy określające zasady ochrony małoletnich w wersji zupełnej oraz w wersji skróconej dla małoletnich opracowuje zespół powołany przez właściciela WP w składzie:

 1) organizator wypoczynku w WP jako przewodniczący;

2) wychowawcy i kierownik obozu w WP;

 2. Za przygotowanie merytoryczne pracowników do stosowania Standardów, w tym za przeprowadzenie spotkań szkoleniowych w zakresie stosowania Standardów odpowiada właściciel WP.

 3. Za przygotowanie pracowników do stosowania zasad dokumentowania czynności, w tym za przeprowadzenie spotkań szkoleniowych odpowiada właściciel WP.

§ 18

 1. Właściciel WP w miarę potrzeb organizuje pracownikom spotkania szkoleniowe z przedstawicielami policji, sądu rodzinnego, kuratorów ds. małoletnich i nieletnich, pracowników ośrodka pomocy społecznej, a także organizacji i stowarzyszeń zajmujących się problematyką ochrony małoletnich.

 

 

 

Osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i udzielenie mu wsparcia

§ 19

 1. Osobą odpowiedzialną za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu jest organizator wypoczynku w WP lub właściciel WP.

 2. Osobami odpowiedzialnymi za udzielenie małoletniemu wsparcia są:

 1) właściciel WP lub kierownik obozu;

2) wychowawcy w WP.

 3. W przypadku uzyskania informacji lub zauważenia przez pracownika, że dziecko jest krzywdzone, pracownik ma obowiązek sporządzenia notatki służbowej i zgłoszenia tego faktu dyrektorowi.

4. Każde uzasadnione podejrzenie powinno być zgłoszone. Uzasadnione podejrzenie jest podstawą do podjęcia interwencji.

Wymogi dotyczące bezpiecznych relacji między małoletnimi, a w szczególności zachowania niedozwolone

§ 20

1. Określa się procedury postępowania w sytuacjach zachowania agresywnego ze strony dzieci i młodzieży, do których należą:

 1) bójki;

 2) stworzenie zagrożenia dla życia i zdrowia własnego i innych;

3) posiadanie niebezpiecznych przedmiotów (środki pirotechniczne, łańcuchy, noże, zapalniczki, kije, itp.);

 4) używanie ognia na terenie WP,

 5) posiadanie niebezpiecznych substancji;

 6) wulgarne zachowanie, lekceważący i arogancki stosunek do rówieśników i pracowników WP;

7) nierespektowanie zarządzeń obowiązujących w WP;

 8) wymuszenie, zastraszenie, podżeganie do bójek, wyzywanie;

9) dewastowanie mienia placówki i cudzej własności.

2. W każdym przypadku, gdy dziecko jest świadkiem wypadku, pobicia, agresywnego zachowania bądź innego zdarzenia sprzecznego z normami i zasadami obowiązującymi na terenie WP natychmiast zgłasza zaistnienie zdarzenia informując o nim najbliżej znajdującą się osobę dorosłą:

1) pracownika WP,

 2) wychowawcę WP,

3) kierownika lub opiekuna grupy,

4) właściciela WP.

3. W sytuacjach, o których mowa w ust.1, uczestnik pobytu ma obowiązek podporządkować się do poleceń wszystkich pracowników WP.

 4. W przypadku krzywdzenia dziecko przez inne dziecko na terenie WP, pracownik WP będący świadkiem zdarzenia zobowiązany jest:

 1) zdecydowanie i stanowczo przerwać negatywne zachowania uczestników zajścia;

2) rozdzielić strony konfliktu;

 3) jeśli istnieje potrzeba udzielić pierwszej pomocy;

4) poinformować kierownika lub opiekuna grupy o zdarzeniu, a w poważniejszych przypadkach również właściciela WP.

5. Jeżeli ofiara przemocy doznała dotkliwych obrażeń cielesnych, wymagających interwencji medycznej i sprawca przemocy ukończył 13 lat właściciel WP powiadamia o zdarzeniu rodziców, dyrektora placówki macierzystej i/lub Policję.

Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet oaz procedury ochrony przed treściami szkodliwymi

§ 21

1. Infrastruktura sieciowa WP, umożliwia dostęp do Internetu, sieć chroniona jest hasłem.

2. O udostępnieniu hasła do sieci internetowej dzieciom i młodzieży decyduje kierownik grupy w porozumieniu z właścicielem WP.

3. Przed udostępnieniem hasła do Internetu należy poinformować dzieci o zasadach bezpiecznego korzystania z sieci.

4. Zasady korzystania przez dzieci z telefonów w czasie pobytu w WP określa kierownik grupy.

5.  W trakcie zajęć prowadzonych przez wychowawców WP zasady korzystania z telefonów określa wychowawca WP.

6. Obowiązuje bezwzględny zakaz korzystania z telefonów komórkowych w toaletach i pod prysznicami.

7. W przypadku powzięcia informacji  o korzystaniu przez dzieci z treści niebezpiecznych lub niedozwolonych należy poinformować o tym kierownika lub opiekuna grupy i przeprowadzić z dziećmi rozmowę wychowawczą.

8. Na terenie placówki nie ma ogólnodostępnych komputerów, prawo do korzystania z komputerów znajdujących się w WP przysługuje wyznaczonym pracownikom.

Zasady ochrony wizerunku wychowanka

§ 21

 1. Pracownikowi WP nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów utrwalania wizerunku dziecka (filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu dziecka) na terenie placówki bez pisemnej zgody rodzica.

 2. Niedopuszczalne jest podanie przedstawicielowi mediów danych kontaktowych do rodzica/ opiekuna dziecka – bez  jego wiedzy i zgody .

3. W sytuacjach, w których WP rejestruje wizerunki dzieci do własnego użytku, deklarujemy, że:
1) Dzieci i rodzice/opiekunowie prawni zawsze będą poinformowani o tym, że dane wydarzenie będzie rejestrowane.
2) Zgoda rodziców/opiekunów prawnych na rejestrację wydarzenia zostanie przyjęta przez nas na piśmie.
3) Jeśli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości takiej jak zgromadzenie, krajobraz, impreza publiczna, zgoda rodziców/opiekunów prawnych dziecka nie jest wymagana.

Zasady przeglądu i aktualizacji standardów

§ 22

 1. Osobą odpowiedzialną za monitorowanie Standardów jest właściciel WP.

 2. Właściciel WP jest odpowiedzialny za reagowanie na sygnały naruszenia Standardów oraz za proponowanie zmian w treści ich zapisów.

 3. Dyrektor WP przeprowadza wśród pracowników raz na dwa lata ankietę monitorującą poziom realizacji Standardów. Wzór ankiety stanowi załącznik nr 4.

 4. W ankiecie pracownicy WP mogą proponować zmiany w Standardach oraz wskazywać naruszenia Standardów.

5. Właściciel dokonuje opracowania wypełnionych przez pracowników i współpracowników ankiet. Sporządza na tej podstawie raport z monitoringu.

 6. Właściciel wprowadza do Standardów niezbędne zmiany i ogłasza stosownym zarządzeniem nowe brzmienie.

Postanowienia końcowe

§ 23

 1. Standardy wchodzą w życie z dniem podpisania zarządzenia.

2. Ogłoszenie następuje w sposób dostępny dla pracowników w szczególności poprzez ogłoszenie na stronie internetowej WP, wywieszenie w miejscu ogłoszeń dla pracowników.

 3. Zapisy zawarte w Standardach obowiązują wszystkich pracowników placówki, w tym wolontariuszy, stażystów oraz praktykantów, a znajomość ich treści potwierdzają własnoręcznym podpisem (załącznik nr 3).

 4. Standardy ochrony małoletnich są udostępnione rodzicom poprzez stronę internetową WP oraz informacje w formie skróconej znajdujące się na tablicy ogłoszeniowej.